Förbättra skolans möjlighet till samverkan med kommunala kulturskolan
Skollagen och skolinspektionens tolkning av att spela på skoltid utgör ett allvarligt slag mot den svenska kulturskolan. Det anser Sävsjö och åtta andra kommuner som nu skickat en skrivelse till utbildningsdepartementet, kulturdepartementet, SKR och statens kulturråd.
De nio kommunerna uppmanar utbildningsdepartementet att förbättra skolans möjlighet till samverkan med kommunala kulturskolan. De vill belysa att den sammanlagda tid som en elev tar del av Kulturskolans musikundervisning under ett helt läsår oftast är mindre än totalt två skoldagar, samtidigt som skollagen medger att rektor kan bevilja ledighet för enskilda angelägenheter upp till tio dagar. Det går alltså att få ledigt för att utöva en fritidsaktivitet men inte för att delta i kulturskolans musikundervisning.
”Vi betvivlar att det är lagstiftarens mening att skollagen ska försämra förutsättningarna för barn och unga att delta i kulturskolans verksamhet. Samtidigt ser vi att det framgångsrika samarbetet mellan skola och kulturskola finns kvar på samma sätt som förut i våra nordiska grannländer.”
Kommunerna hänvisar till den danska skollagen där rektor får besluta om en elev ska få möjlighet att sjunga eller spela instrument på skoltid. Och de menar att den kommunala kulturskolan även i framtiden ska ha möjlighet att vara en integrerad del av det svenska skolväsendet. Detta är enligt kommunerna inte minst en viktig landsbygdsfråga då de anser att barn och ungdomar ska ha möjlighet att delta i kulturskolan oavsett var de bor. I de nationella mål som propositionen ”En kommunal kulturskola för framtiden” satt upp nämns tillgänglighet och jämlikhet som första föresats och därmed menar kommunerna att det måste finnas mer likvärdiga förutsättningar att delta i kulturskolans verksamheter än vad som nu är möjligt.
”Om kulturskolan inte längre kan samverka med skolan i den utsträckning som tidigare skett riskerar det att urholka och försämra verksamheten tvärtemot riksdagens vilja och beslut”.
Kommunerna menar att när undervisningen i sin helhet måste bedrivas utanför skoltid finns en stor risk för att det kommer bli svårare att rekrytera lärare med hög kompetens när arbetstiderna försämras. Om musikläraryrket på så sätt blir mindre attraktivt finns också en risk att färre väljer den utbildningen vilket leder till att det blir svårare för skolor att anställa utbildade musiklärare. Men framförallt ser de att barn och ungdomar som bor på landsbygden, och som är beroende av skolskjuts för att ta sig till och från skolan, får mycket svårare att delta i kulturskolan när den måste förläggas utanför skoltid. De får därmed klart sämre förutsättningar att delta i verksamheten än de som bor i en tätort. Konsekvensen blir att allt färre barn och unga över hela vårt land kommer få uppleva glädjen i att få pröva på och utvecklas genom kulturskapande aktiviteter.
För att möjligheten att delta i Kulturskolans verksamheter ska bli mer likvärdig bör det precis som tidigare finnas utrymme för rektor att ge ledigt för att delta i kulturskolans musikundervisning när man bedömer att det går att samordna med skolans uppdrag, anser kommunerna. Regeringen beskriver i sin proposition att ”det är upp till varje rektor att besluta om eleverna får lämna den obligatoriska undervisningen för att delta i kulturskolans undervisning”. Det borde vara ett rimligt förhållningsätt men är idag inte möjligt så som skolinspektionen tolkar skollagen.
”Det är givetvis angeläget att elevers rätt till utbildning enligt skollagen garanteras. Det är nödvändigt att påtala att ett förslag om att ge ökat statligt stöd till kommunala musikskolor inte är tillräckligt för att nå de intentioner och mål som anges i den antagna propositionen. Det krävs även att ändring görs i skollagen som faktiskt möjliggör såväl ett deltagande i kulturskolan och likväl ger förutsättningar att bedriva verksamhet med bibehållen kompetens.”
Sävsjö, Gislaveds, Habo, Vaggeryds, Värnamo, Vetlanda, Jönköpings, Gnosjö, Mullsjö
Sävsjö den 8 mars 2022
Fredrik Håkansson, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Sävsjö kommun
Maria Gullberg Lorentsson, Kommunalråd med ansvar för barn och utbildningsfrågor, Gislaveds kommun
Anders Almfors, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Habo kommun
Jenny Larsen, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Vaggeryds Kommun
Maria Johansson, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Värnamo Kommun
Mikael Hahn, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Vetlanda Kommun
Anna Carlsson, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Jönköpings Kommun
Jan-Olof Bengtsson, Ordförande Kultur- och utbildningsutskottet, Gnosjö Kommun
Joseph Tornell, Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Mullsjö Kommun