Ungas inflytande i kulturskolan – nytt projekt av Kulturskolerådet
Ungas inflytande i kulturskoleverksamhet behöver stärkas. Nu har Kulturskolerådet beviljats ett tre-årigt projekt från Arvsfonden för att ett antal kommuner ska arbete för detta.
Projektets övergripande syfte är att unga ska få ökat inflytande över kulturskolans verksamhet. Det ska ske genom ge stöd till unga engagerade i lokala plattformar för ungdomsinflytande (föreningar, elevgrupper mm.), etablera ett nationellt ungdomsnätverk, erfarenhetsutbyten, synliggöra lärande exempel samt ta fram metodmaterial. I projektet deltar cirka 96 kommuner och projektets målgrupp är unga mellan 13 till 19 år.
Kulturskolan är en viktig verksamhet för barn och unga och ungefär 500 000 barn beräknas delta i kultur- och musikskolornas aktiviteter under ett år. Sveriges kulturskolor är viktiga, inte bara för barn och ungas personliga upplevelser av kultur utan också ur ett större samhällsperspektiv. Med kulturskolan läggs en viktig grund för skapande, delaktighet och återväxt av konstnärer och kulturutövare. Detta projekt skall bidra till en starkare infrastruktur för ungas inflytande i kulturskolan, ett moment i projektet är genomföra återkommande demokratidagar i fem regioner där engagerade unga bjuds in.
Målet är att det, efter projekttidens slut, ska finnas ett stabilt nationellt nätverk för ungas inflytande, ett ungdomsnätverk med en struktur som möter de krav MUCF har för organisationsstöd. Kulturskolerådet vill i framtiden ha en nära kontakt med ett sådant ungdomsnätverk i syfte att stärka ungas perspektiv och inflytande över utvecklingsfrågor. Efter ska det också finnas fler lokala föreningar eller andra plattformar för ungas inflytande i dialog med de lokala kulturskolorna.
Barnkonventionen har nu blivit lag men vi kan se att arbetet för ungas inflytande fortfarande går långsamt. Vi vill med projektet öka möjligheterna för de unga i kulturskolan att själva vara drivande i processen då vi anser att ett långsiktigt hållbart inflytande behöver ha en stark förankring i målgruppen.
Vår tidigare rapport ”Ungas inflytande” visar på ett behov av erfarenhetsutbyte och kunskap ute i kulturskolorna. Och genom att fokusera på de unga i projektet genom att ge ungdomarna verktyg och kunskap för organisering – så kan de ta initiativet lokalt – men med hjälp av processtöd och demokratidagar för att få mer kunskap om inflytande, delaktighet, och medskapandeprocesser.
I förlängningen är syftet att detta även ska förändra kulturskolorna i en utveckling mot en mer demokratisk och inkluderande kulturskola som är öppen för alla.