Regional kulturskolesamverkan i praktiken
I den här skriften delar vi med oss av våra lärdomar från Arvsfondprojektet Kulturskola i hela landet. Genom ökat samarbete mellan kommuner har barns möjligheter till kulturutövande stärks i tre regioner under tre år.
I projektet Kulturskola i hela landet har de tre regionerna vänt och vridit på vad kulturskolesamverkan kan vara genom att testa olika arbetssätt och vägar framåt för att skapa långsiktigt fungerande samarbetsstrukturer. Vad är det då som den regionala samverkan i praktiken kan innebära? Det kan handla om insatser som riktar sig direkt till barn och unga men också om insatser som på olika sätt stärker kvaliteten i kulturskolans arbete. Under 2019–2021 har Kulturskolerådet med stöd av Allmänna Arvsfonden fått möjligheten att utveckla den regionala kulturskolesamverkan både till form och innehåll. Projektet Kulturskola i hela landet – bättre villkor för barns kulturutövande genom samarbete har skapat möjligheter att pröva och implementera nya samverkansformer, arbetssätt och metoder. Det övergripande syftet har varit att genom samverkan ge fler unga bättre uppväxtvillkor och bryta utanförskap genom kulturutövande. Projektet har bedrivits genom tre delprojekt i Norrbotten, Västmanland och Örebro län och gett resultat – både direkt för barn och unga men också i form av utvecklade arbetssätt och ett lärande för de som medverkat.
I denna skrift summerar vi några av de huvudsakliga slutsatserna och lärdomarna från projektet. Syftet är att sprida erfarenheter och idéer som kan bidra till givande och förstärkt regional kulturskolesamverkan på fler håll i landet.