En lag för kulturskolans framtid – dags att ta nästa steg
November går mot sitt slut och vi spurtar in i terminsslutet. Det är en mycket intensiv period i kulturskolorna runt om i landet, men i allt detta så behöver vi också fundera över kulturskolans framtid. I denna ledare vill jag därför rikta blicken mot Kulturskolerådets tankar kring en kulturskolelag.
Kulturskolan är en ovärderlig del av Sveriges kultur- och utbildningslandskap. Den ger barn och unga över hela landet möjligheten att utforska sina kreativa talanger och utvecklas som individer, samtidigt som den bidrar till samhällets kulturella mångfald. Men trots sin betydelse saknar kulturskolan en nationell ram som tydliggör dess roll och garanterar dess framtid. Det är dags att ändra på det.
En kulturskolelag skulle vara ett avgörande steg för att säkerställa att alla barn, oavsett var i landet de bor, får tillgång till en kvalitativ och inkluderande kulturskola. Genom att införa en ramlag kan staten ge tydliga riktlinjer för verksamheten, samtidigt som kommunerna fortsätter att vara huvudmän och ansvarar för det lokala utförandet. En sådan reglering skulle skapa stabilitet och långsiktighet – något som kulturskolorna behöver för att kunna möta framtidens utmaningar och förväntningar.
En kulturskolelag skulle inte bara bidra till att alla kommuner har en kulturskola, utan också lyfta dess status som en nationell angelägenhet. Den skulle stärka kopplingen till barnkonventionen och säkerställa att varje barn har rätt att ta del av kultur och skapande, oavsett bakgrund eller bostadsort. Dessutom skulle lagen ge stöd åt den framtida kompetensförsörjningen inom kulturskolan genom att skapa incitament för relevant utbildning, forskning och tydliga karriärvägar för kulturskolelärare. Genom en kulturskolelag kan vi säkerställa att denna fantastiska verksamhet inte bara överlever, utan utvecklas och blomstrar. Det handlar om att ge barn och unga de bästa möjliga förutsättningarna att upptäcka sin kreativitet och växa som människor.
Det är också viktigt att kulturskolan fortsätter att vårda sin egen särart. Jag menar att den inte ska bli en förlängning av grund- eller gymnasieskolan, och den ska inte heller likställas med fritidsverksamhet. Kulturskolan står på egna ben, som en plats där kreativitet och konstnärligt uttryck får blomma i sin egen rätt. Samtidigt behöver den fortsätta att samarbeta med andra aktörer – skolor, fritidsgårdar, föreningar – för att bredda sin räckvidd och tillgänglighet.
Låt oss tillsammans arbeta för att göra kulturskolan till en självklar del av varje barns liv – och Sveriges bästa plats för kulturell utveckling.
Magnus Ekwall, Kulturskolerådets ordförande