Film i kulturskolan – ny rapport
Ny rapport om filmverksamhet i kulturskolorna, rapporten ska ge en bild av film i kulturskolan, och vill tydliggöra vilka insatser som behövs för att utveckla verksamheten.
Filminstitutet och Filmregionerna har gjort en fördjupad kartläggning av film i kulturskolan inom ramen för det nystartade Nationella nätverket för film i kulturskolan som startade 2020. Nätverket identifierade tidigt två behov. Det ena att skapa en tydligare bild av den filmverksamhet som redan finns i kulturskolan, det andra att erbjuda de filmpedagoger som jobbar i kulturskolan fortbildning och möjlighet till professionellt nätverkande med varandra.
— Rapporten visar att det behövs insatser på olika nivåer för att stärka och utveckla filmverksamheten. Vi är väldigt glada över att det nu finns ett etablerat nätverk från lokal till nationell nivå inom filmområdet. Genom det ökar våra möjligheter till utveckla verksamheten så att fler barn får möjlighet till kulturutövande, säger Torgny Sandgren som är Kulturskolerådets generalsekreterare.
Rapporten är resultat av den fördjupade kartläggningen av film i kulturskolan under läsåret 20/21. Statistik från Kulturrådet, Kulturskolan i siffror, visar vilka kulturskolor som erbjöd ämneskurser i film/animation 1997-2018 och ger en bild av ett litet men snabbt växande område. Syftet med rapporten är att ge en mer detaljerad bild av film i kulturskolan, som tydliggör vilka insatser som behövs för att utveckla verksamheten. Men också att ge utvecklingen av film i kulturskolan uppmärksamhet, så att fler kulturskolor ska vilja och våga satsa på film, med stöd från nätverk, Filmregionerna och Filminstitutet. Filminstitutets och Filmregionernas mål är mer film i kulturskolan och de vill tillsammans med Nationella nätverket för film i kulturskolan, använda rapporten som en utgångspunkt för ett vidare arbete med målsättningen att inspirera och underlätta för fler kulturskolor att börja med filmverksamhet.
– Vi är väldigt glada över det här samarbetet med Filmregionerna och kulturskolorna. Kulturskolan ger unga möjligheter att utveckla sig kreativt och i dag är film och rörliga bilder ett uttryck som ligger många nära. Att behärska den rörliga bildens språk är i vårt digitala samhälle en central färdighet samtidigt som filmkonsten behöver nya röster och fortsatt utveckling, säger Annika Gillegård, regional samordnare Svenska Filminstitutet