Institutet Dans i skolan arbetar med att synliggöra dans i skolan-verksamheterna och sprida kunskaper till skolor, kommuner och högskolor för att bredda intresset och öka ansvarstagandet.
– Det är viktigt att visa hur det faktiskt ser ut när det gäller elevernas möjlighet att få skapa, utvecklas och lära med hjälp av dansen som uttrycksform i skolorna, säger Cecilia Björklund Dahlgren.
Under mars-maj 2021 har Institutet genomfört en kartläggning för att få en tydlig bild över hur många kommuner som erbjuder dans som uttrycksform i grundskolan. Kartläggningen, som har 100% svarsfrekvens då kultur- och musikskolor i Sveriges samtliga 290 kommuner har besvarat enkäten, visar att 86 kommuner har obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare.
– Dansundervisningen i grundskolorna koordineras oftast av kommunernas kultur- och musikskolor men eftersom det också finns obligatorisk dansundervisning i grundskola som arrangeras av andra än kultur- och musikskolor, kan vi uppskatta att åtminstone 100 kommuner har detta, säger Cecilia Björklund Dahlgren.
Stort intresse för dans i skolan
Intresset för dans i skolan i Sverige är stort.Av 290 kommuner har 288 kultur- eller musikskolor, och av dessa erbjuder 206 dansundervisning som frivillig verksamhet på fritiden. Flera av de kommuner som enbart bedriver dans på fritiden planerar att introducera obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare. Det finns även ett ökat intresse för dans i förskolorna med förskolor som har introducerat dans under ledning av danslärare som koordineras från kulturskolor eller på annat vis direkt från kommunerna. Dessutom finns många mindre ettåriga dans i skolan projekt runt om i landet som finansieras genom medel från Kulturrådets Skapande skola-verksamhet. Flera Dans i skolan-projekt inom ramen för Skapande skola har utvecklats till längre projekt där dansen permanentats i grundskolan efter projekttiden.
– Institutet har som uppgift att öka kunskapen om dansen som uttrycksform i skolan och vår vision är att alla elever ska få tillgång till dansen som kunskapsområde i skolan. Vi hoppas att kartläggningen ska ge en tydlig bild av hur det ser ut, och ska ge värdefull kunskap. Kartläggningen visar att många kommuner har dans som uttrycksform i grundskolan, hela 86 stycken, samtidigt som den också visar att det är stora skillnader mellan landets 21 regioner, säger Björn Sprängare, ordförande i Institutet Dans i skolan.
Läs kartläggningen