Varför vill en tonåring gå i kulturskola? Ledare i Kulturskolan Magasin nr 2 2020
Tonåren är en tid då vi frigör oss. Det uppenbaras snart för en tonåring att de inte kan leva hemma hos mamma eller pappa hela livet, utan det börjar bli dags att skjuta ut sig ur familjen. Vissa gör det drastiskt, medan andra smyger sakta in i ett självständigt vuxenliv. Ett sätt för en ung människa att frigöra sig är att uttrycka sig genom konsten och musiken. Rock’n’roll på femtiotalet, långt hår, Carnaby Street och ännu hårdare rock på sextiotalet, hip hop, grunge, r’n’b mm. Nästan allt skapat av väldigt unga människor!
Var har musik/kulturskolan befunnit sig i allt det här? Vilken roll har vi spelat? Har vi t o m varit motståndare till nya, unga kulturyttringar? Haft en sorts omtanke om de unga som inte riktigt ännu förstår vad god konst är? Att de går på kommersiella knep? Ibland får jag höra sådana kommentarer om kulturskolan. Jag brukar kontra med följande resonemang:
Varje ny konstyttring hämtar sin näring och sitt hantverkskunnande från äldre konstverk. När van Goghs tavlor hänförde världen (tyvärr lite sent för honom själv) menade alla att detta var helt nytt, men faktiskt kan mycket av hantverket återfinnas exempelvis i väldigt gammal japansk konst som väckt van Goghs intresse. Och så är det givetvis med det mesta! Det klockrena exemplet när det gäller kulturskolan är Max Martin (29 världsettor) som började med att spela valthorn i Stenhamra Musikskola, men som i tonåren drog sig mot hårdrock och började skiva egen musik. Genom valthornet kom kunskaperna om tonarter, harmonier, rytm och takt. När så musikskolan lånade ut replokaler till dåvarande hårdrockaren Max Martin uppstod förutsättningar för eget skapande som kunde ta språnget inte bara från en vilja att skapa, utan faktiskt också från en fördjupad kunskap om hur musik är uppbyggd. Så tänker jag att kulturskolan fungerar: vi lägger en grund att stå på, och när det egna skapandet bryter fram hos en elev är vi där och skapar förutsättningar. När vi lyckas med det är vi en attraktiv plats – också för en tonåring.
